Museumregister

Veel musea streven naar registratie in het Museumregister, niet alleen om professionele erkenning te verkrijgen, maar ook om de Museumkaart te kunnen accepteren. Om in aanmerking te komen voor registratie, moet een museum voldoen aan de Museumnorm: het kwaliteitskader voor geregistreerde musea in Nederland. Een belangrijk onderdeel van dit traject is het op orde brengen van de noodzakelijke documentatie, waarin de missie, visie, collectie, organisatie en toekomstplannen helder worden verwoord. Met deze documenten kan vervolgens een aanvraag worden ingediend bij het Museumregister.

Proces registratie Museumregister

Inzetbaarheid

De route naar registratie in het Museumregister vraagt om zorgvuldige voorbereiding. Afhankelijk van de behoefte en capaciteit van het museum kan RaadSaam op verschillende manieren ondersteuning bieden:

Resultaat

Het resultaat is afhankelijk van de opdracht en de rol die RaadSaam vervult, als sparringpartner, procesbegeleider of trekker van het gehele traject. 

In alle gevallen ontstaat er: 

  • Documenten die actueel zijn en gericht op de toekomstige ontwikkeling van het museum.
  • Een eerste concrete stap richting registratie of een registratie.
  • Een versterking van de positionering van het museum.