Museumregister
Veel musea streven naar registratie in het Museumregister, niet alleen om professionele erkenning te verkrijgen, maar ook om de Museumkaart te kunnen accepteren. Om in aanmerking te komen voor registratie, moet een museum voldoen aan de Museumnorm: het kwaliteitskader voor geregistreerde musea in Nederland. Een belangrijk onderdeel van dit traject is het op orde brengen van de noodzakelijke documentatie, waarin de missie, visie, collectie, organisatie en toekomstplannen helder worden verwoord. Met deze documenten kan vervolgens een aanvraag worden ingediend bij het Museumregister.

Proces registratie Museumregister
Oriëntatiefase
We gebruiken de oriëntatiefase om ons in te lezen en informatie op te halen.
Analyse
In deze fase kijken we welke documenten vereist zijn, welke al beschikbaar zijn en welke nog moeten worden verkregen.
Uitvoering benodigde documenten
Op basis van de analyse wordt vastgesteld welke documenten nog nodig zijn om te voldoen aan de museumnorm. Deze worden in overleg opgesteld.
Registratieproces voor museumaccreditatie
Wanneer we deze stap bereiken, zullen alle benodigde documenten zijn voorbereid en kan het museum overgaan tot de aanvraag bij het Museumregister.
Inzetbaarheid
De route naar registratie in het Museumregister vraagt om zorgvuldige voorbereiding. Afhankelijk van de behoefte en capaciteit van het museum kan RaadSaam op verschillende manieren ondersteuning bieden:

Resultaat
Het resultaat is afhankelijk van de opdracht en de rol die RaadSaam vervult, als sparringpartner, procesbegeleider of trekker van het gehele traject.
In alle gevallen ontstaat er:
- Documenten die actueel zijn en gericht op de toekomstige ontwikkeling van het museum.
- Een eerste concrete stap richting registratie of een registratie.
- Een versterking van de positionering van het museum.